Juudt gaat suikervrij!

Juudt gaat suikervrij

Jup, je leest het goed. Ik heb doei gezegd tegen suikers. Maar laat ik eerst even duidelijk zijn voor iedereen hier zijn of haar mening over gaat geven. Ik ben gestopt met het eten van TOEGEVOEGDE suikers, de NATUURLIJKE suikers zoals de suikers die in fruit zitten neem ik wel gewoon!


Ooit, toen ik nog op de middelbare school besloot ik zomaar opeens om geen suiker meer te eten, niemand die ervan af wist alleen ik. Dat was geen goed idee, dat heb ik nog geen dag volgehouden. Het vergt dus iets meer voorbereiding en heel veel motivatie. 2016 was opzich best een leuk jaar maar de laatste maanden van 2016 zat ik niet lekker in me vel, was ik niet mezelf, was ik moe, futloos en eigenlijk altijd druk, Was ik een dag naar school of stage geweest ging ik 's avonds gelijk door naar werk, vaak zonder te eten. Dan at ik pas rond een uur of 9 mijn avondeten, of soms kocht ik onderweg wat maar dat was dan niet zo gezond eigenlijk en mijn portemonnee was daar ook geen fan van! Begin december besloot ik met mezelf dat dit niet langer zo kon, ik wilde me niet langer zo voelen. Ongezond, moe, energieloos en niet op de normale tijden eten. 

Ik besloot om de maand december nog gewoon te eten zoals ik altijd al deed en ik was er extra bewust van dat dit de laatste maand was dat ik zo at! Ik wilde anders en ik zou het kunnen, en ja ik ging iets vaker buiten de deur eten, kocht wat vaker iets lekkers en ik at alles wat ik zag en maar kon eten. (Voor mijn gewicht maakt dat toch niet uit want ik kom toch niet aan). December zit natuurlijk vol met feestdagen en verjaardagen, met kerst bestond het toetje uit bijna alleen maar suiker. Deze maand at ik dus eigenlijk super slecht, ik was me er van bewust dat ik zo ongezond deed en gooide heel bewust het roer om naar een nieuwe, andere levensstijl die wel bij mij past en waar ik me wel in thuis zou voelen.

En toen was het 1 januari en eigenlijk had ik nog tegen niemand vertelt dat ik gestopt was met suiker. Hier boven schreef ik al dat voorbereiding wel handig is maar ik had mezelf wel voorbereid maar mijn omgeving niet. Dus 1 januari at ik nog gewoon normaal en 2 januari begon het. Op 2 januari gingen we naar mijn oma&opa en ja hoor die hadden allemaal lekkere hapjes en ik zei keurig nee. Misschien dat ik 1 of 2 dingen gegeten heb waar suiker in zou kunnen zitten maar elk begin is moeilijk en zeker als niet iedereen er van af weet. In die week had ik ook vakantie dus kon ik goed kijken wat ik nou wel en niet wou eten. Samen met mijn broertjes gingen ik shoppen en aten we bij de MAC. Ik nam een flesje water en een salade maar de dressing liet ik liggen want daar zat suiker in. Terwijl mijn broertjes aan hun burgers zaten at ik een droge salade, bij de  MAC voelde ik me ook niet meer thuis ;). Ook was het lastig om in de vakantie te beginnen omdat ze allemaal ''lekkere'' dingen aten die ik niet meer at. Brood at ik niet meer want daar zit ook suiker in. (Er bestaat ook brood zonder suiker maar dat ben ik nog niet tegen gekomen) Inmiddels weet ik dat het te koop is bij de Jumbo. Nu eet ik crackers van het merk Fjord, te koop bij de Plus. Deze zijn voedzaam en super lekker, echt een aanrader. In het meeste beleg zit natuurlijk ook suiker, maar in kaas eigenlijk niet, dus eet ik elke dag crackers met kaas of ei.

Vriendinnen zeiden tegen mij dat als ik naar school of stage zou gaan het wel makkelijker zou krijgen omdat ik dan niet steeds in de verleiding zou komen, bij mezelf dacht ik op stage heb ik die verleiding alleen maar meer en dan moet ik genoeg eten meenemen anders ga ik wel koekjes eten en andere dingen kopen die ik helemaal niet wil eten. Na de vakantie ging ik naar school en zeiden mijn vriendinnen gelijk dat ik hier wel mee moest uitkijken want als ik zou gaan afvallen dat echt niet goed was en dat ik wel voldoende moest gaan eten. En ik geef ze gelijk want ik moet echt niet afvallen want dan heb ik er nog een probleem bij en dat wil ik niet. 

Omdat ik 's avonds rond etenstijd werk is het best nog lastig wanneer ik dat nou moet opeten want tijdens kan niet, erna is meestal te laat en daarvoor zou het opzich wel kunnen alleen heb ik er dan nooit zin in, daarom eet ik dan maar een appel of twee en mijn avondeten eet ik wel thuis. Hier moet ik echt nog wat op gaan verzinnen, misschien dat als mijn stage afgelopen is het dan beter gaat en ik eerder thuis ben en dat ik nog kan eten. We gaan het zien. Dit schreef ik in januari, nu gaat het veel beter. Omdat ik nu op school zit en meestal vroeg uit ben kan ik gewoon eerst eten voordat ik naar m'n werk ga!

Eigenlijk had ik wel verwacht dat ik meer last zou hebben als ik gestopt zou zijn met suiker. Hoofdpijn en allerlei andere dingen waarmee je lichaam om suiker roept. Maar het valt me alles mee. En toen was ik halverwege februari en at ik weer gewoon alles, ik besloot dat ik over een tijdje weer zou gaan beginnen met suikervrij eten.

En vorige week donderdag, 9 maart zei ik weer nee tegen suiker. Dit keer viel het stoppen mij zwaarder, had ik meer hoofdpijn en werd ik ontzettend misselijk en had buikpijn. Dit kwam misschien ook omdat ik vrijdag ziek was. Maar ik had er nu meer last van, nu voel ik me nog steeds niet veel fitter maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik afgelopen zondag wel weer alles gegeten heb wat ik maar kon eten. 
Pas was ik in de Plus en daar verkopen ze suikervrije snoepjes, wel behoorlijk prijzig en vanochtend was ik in de Albert Heijn en daar hadden ze fruit repen, heel lekker maar behoorlijk prijzig. In een pakje zitten vier repen en het kost ongeveer drie euro. Maar en toe kan het best en blijft het speciaal!

Nou dit is dan mijn eerste suikervrije blogpost. Als er iets is wat je graag wilt weten of een opmerking, laat het me weten!


-


Met vallen en opstaan kom je er!














Reacties